Gadumijas galamērķi

Dizaina gardēžiem vērts savā šī gada aktuālāko pieturpunktu listē ierakstīt Oslo! Jaunais YME Universe koncepta veikals (Karl Johans gate 39; www.ymeuniverse.com), kas zem viena jumta apvieno modi, mākslu un dizainu, ne tikai uzskatāms par tādu leģendāru žanra klasiķu kā Parīzes Colette un Londonas Dover Street Market ekvivalentu, bet ir pašpietiekams piedzīvojums pats par sevi.
Foto: Snøhetta & Ketil Jacobsen
Veikala interjera autors ir pazīstamais norvēģu arhitektu birojs Snøhetta un tā iedvesmas avots meklējams Ziemeļzemes mītos par pasaules radīšanu – ledus un uguns valstībām, kurām savienojoties dzima radošais gars. Veikala pirmā stāva vēsais, sastingušas upes straumei līdzīgais interjers iemieso ledus valstību, savukārt augšstāvā nokļūstat silta koka smaržas piepildītā dzīvības oāzē.
Nesen Oslo dizaina scēnu papildinājis vēl viens Snøhetta projekts – divi gigantiski bišu stropi, kurus arhitektu birojs uzstādījis uz pilsētas gastronomijas epicentra – Mathallen Food Hall jumta (www.mathallenoslo.no). Projekta ideja ir mudināt dabu (bites) atgriezties pilsētā. Mathallen atrodas Oslo jaunajā radošajā epicentrā Vulkan, un ir mājvieta vairāk kā 25 neatkarīgajiem vietējiem ražotājiem un restorāniem. Vietējo iecienīta, dienas vidū arī pati ēšanas halle atgādina bišu stropu.
Ne mazāk ambiciozi Oslo sevi piesaka arī Eiropas mākslas kartē. Kādas pārmaiņas Eiropas Savienības izveide, mūsdienu mākslinieku mobilitāte un dažādu teritoriju mākslas un kultūras mijiedarbe ir ienesusi aktuālajā Eiropas mākslas ainā? Atbildi uz šo jautājumu meklē izstāde Europe, Europe, kas vēl līdz 1. februārim skatāma Astrup Fearnley muzejā (Strandpromenaden 2; www.afmuseet.no). Tajā pārstāvēti 30 jauno mākslinieku darbi no astoņām Eiropas pilsētām – Berlīnes, Briseles, Parīzes, Londonas, Prāgas, Lisabonas, Cīrihes un Oslo. Izstāde pēcāk apceļos arī citas Eiropas valstis.