Pilsētjaunumi

Amsterdama visos laikos bijusi krustceles – kultūru un tirdzniecības ceļu, tās mūžam mainīgajam un nemierīgajam garam kalpojot kā iedvesmas platformai arī visdažādākajām radošajām idejām. Izstāde “Made in Amsterdam – 100 Years in 100 Works of Art” (Klaverstraat 92; www.amsterdammuseum.nl), kas šobrīd skatāma Amsterdamas muzejā, 100 mākslas darbu veidolā izseko zīmīgākajiem pilsētas un mākslinieku attiecību mirkļiem 100 gadu periodā. Ekspozīcija iekārtota horonoloģiskā secībā un pārstāvēto autoru vidū ir arī tādi spoži mākslas pasaules vārdi kā Marlēne Dimā, George Hendrik Breitner un Karel Appel.



Xbank
Savukārt tiem, kas vēlas gūt pilnīgu priekšstatu par Nīderlandes aktuālajā dizaina scēnā notiekošo, jādodas uz Xbank (Spuistraat 172/174; xbank.amsterdam). Jauno Nīderlandes dizaina megaplatformu, kuras mājvieta ir 20. gadsimta sākumā celta izbijusi bankas ēka. Vēriens ir patiesi grandiozs – 700 m2, zem viena jumta apvienojot visus spēcīgākos holandiešu modes, dizaina un mākslas zīmolus. Kopskaitā vairāk kā 180. Visām gaumēm un visiem maciņa biezumiem – produktu cenām variējoties no 5 līdz 100 000 eiro. Xbank vienlaikus darbojas gan kā veikals, gan izstāžu telpa. Tā industriālā interjera galvenais elements ir modulāras koka kastes, kas ļauj fleksibli mainīt akcentus un atmosfēru telpā.



Basquiat
Savveida oda izslavētajam Amsterdamas skarbumam, spurainumam un nezūdošajam brīvdomīgumam ir arī jaunais bārs Basquiat (Javastraat 88-90; www.barbasquiat.nl). Tā iedvesmas avots – amerikāņu mākslas scēnas leģendārais enfant terrible Žans-Mišels Baskjā (1960-1988), kas savulaik Amsterdamā iegriezies sava tā dēvētā “heroīna medusmēneša” laikā, nereti tiek salīdzināts ar holandiešu mākslas klasiķi Vinsentu van Gogu. Kā spilgts traģiska romantisma apvīts mākslinieka tēls, kas savas dzīves laikā vārda vistiešākajā nozīmē izdzīvojis Van Goga “tumšo pusi” - vien 20. gadsimta beigu versijā. Arī radīšanas intensitātē un pēcnāves izsoļu rekordu ziņā pietuvojoties holandiešu meistaram. Tā notiek reti – kaut bārs Baskjā ir fikcija, tam ar teju fiziskas ticamības efektu izdevies iemiesot Baskjā garu. Trakulīgo grafiti mākslinieku, kas vēlāk kļuva par neoekspresionisma gleznotāju, Vorhola draugu un pielūgsmes objektu. Šīm attiecībām ceļot un postot vienlaikus. Bārs atrodas izbijušā supermārketā, kura atsevišķs spārns reiz bijis atvēlēts miesniekiem. Sarkanajai krāsai intejerā atgādinot par telpas vēsturi, savukārt skribelējumiem uz sienām, metāla stiepļu kolāžām un tekstiem – par Baskjā.
Intro attēls: Henk Schiffmacher en Aldert Mantje, Mokum, 2001, collectie Amsterdam Museum